Skip to main content

10 Pantai Cantik Di Malaysia Untuk Dilawati


Malaysia memang mempunyai banyak pantai-pantai yang cantik dan menarik serta mencari kawasan pantai di negara ini bukanlah sesuatu yang susah untuk dijumpai.

Oleh itu, tidak hairanlah jika banyak pusat peranginan dibina di kawasan berdekatan dengan pantai kerana ia menjadi kawasan tumpuan pelancong asing dan juga tempatan.

Jangan tak tahu ya, sebenarnya banyak pantai-pantai yang cantik di Malaysia ini jadi anda semua tidak perlulah berhabis duit pergi ke luar negara. Mari kita lihat 10 pantai cantik yang ada di sini.




1. Pantai Juara, Pulau Tioman (Pahang)

Mereka yang sukakan ketenangan, jauh dari hiruk-pikuk kota, privasi dari orang dan yang penting menyajikan pantai yang cantik, maka ini lah jawapan yang anda cari.

Pada mereka yang tidak tahu, pantai ini juga pernah tersenarai daripada 100 pantai tercantik di dunia oleh CNN.


2. Pantai Pulau Mabul (Sabah)

Pulau Mabul memang dikenali sebagai salah satu pulau yang cantik di Sabah oleh itu tidak hairanlah jika ia tersenarai dalam ini.

Mempunyai pasir yang putih mengelilingi persisiran pantai serta lautnya yang jernih dan bebas dari kotoran membuatkan anda terpegun dengan kecantikannya.


3. Pantai Perhentian Kecil, Pulau Perhentian (Terengganu)

Pantai ini merupakan antara pantai yang tercantik di Malaysia dan masih lagi dipelihara alam semula jadinya dan pengunjung masih belum mengenali pantai ini.

Selain itu, bot juga tidak dibenarkan memasuki pantai kerana terumbu kawang yand wujud di kawasan air cetek. Pengunjung juga berpengalaman menyaksikan pemandangan matahari terbenam yang mengasyikkan.


4. Pantai Pulau Manukan (Sabah)

Di luar persisiran pantai pulau ini ialah kawasan terumbu karang yang sangat cantik serta aktiviti lain yang boleh dilakukan pengunjung seperti 'parasailing' selam skuba, snorkelling dan lain-lain.

Pulau ini juga merupakan yang kedua terbesar di Taman Tunku Abdul Rahman Malaysia serta turut diktiraf sebagai taman laut negara.


5. Pantai Tanjung Rhu, Langkawi (Kedah)

Sesuai buat mereka yang mencari ketenangan, pantai ini tidak mempunyai banyak pengunjung seperti Pantai Cenang.

Tanjung Rhu mempunyai pasir yang halus dan bersih serta air yang jelas seperti kristal membuat orang akan mengagumi kecantikan pantai ini.


6. Pantai Pulau Mataking (Sabah)

Sangat dikenali sebagai 'syurga penyelam'  seperti Pulau Mabul dan Pulau Sipadan namun ia merupakan kawasan persendirian.

Di samping itu, ia juga mempunyai sedikit persamaan dengan pantai di Maldives oleh itu jika anda berkunjung ke Sabah pastikan pantai ini tersenarai dalam destinasi lawatan anda ya.


7.Pantai Pasir Putih, Pulau Dayang Mersing (Johor)

Sesuai dengan namanya pantai ini mempunyai pasir yang putih, lembut dan masih dipelihara alam semula jadinya serta pelbagai aktiviti boleh dilakukan di sini seperti bola tampar, mandi laut dan berjemur di bawah sinaran matahari.

Bagaimanapun, nama sebenar pantai ini adalah Pasir Panjang namun disebabkan sudah banyak nama pantai seperti itu di Malaysia (Pulau Perhentian dan Pulau Tioman) maka penggunaan nama pantai ini ditukar kepada nama Pasir Putih.


8. Pantai Pulau Sapi (Sabah)

Air laut dan pantainya sangat jernih ditambah lagi dengan pelbagai aktiviti yang diadakan di pantai membuatkan pengunjung akan merasa terhibur di sini.

Terletak di Taman Tunku Abdul Rahman Sabah, tentu sekali terdapat banyak aktiviti sukan air yang menanti pengunjung yang hadir di pantai ini.


9. Pantai Cherating (Pahang)

Cherating merupakan salah satu pusat peranginan tepi pantai yang terkenal di Malaysia justeru banyak aktiviti boleh dilakukan di sini.

Sesuai untuk pasangan berbulan madu ataupun percutian keluarga, anda juga berpeluang untuk belajar papan luncur sewaktu berada di sini.


10. Pantai Teluk Dalam, Pulau Redang (Terengganu)

Sesuai buat mereka yang suka mandi laut dan berenang namun tidak sesuai untuk aktiviti selam skuba kerana tidak mempunyai banyak terumbu karang.

Sebenarnya, terdapat dua pantai teluk dalam iaitu di Pulau Pangkor dan Pulau Redang dan dua cara untuk ke pantai ini adalah melalui trek hutan yang menghubungkan kedua-dua pantai atau menyewa bot.

Comments

  1. cantik2x pantai malaysia kan. blogwalking dan klik iklan menarik di sini. :)

    ReplyDelete
  2. Heavennya kalau dapat mandi-manda kat pantai yang cantik

    ReplyDelete

Post a Comment

Popular posts from this blog

6 Petua & Cara Atasi Loya Ketika Hamil (Morning Sickness)

Mabuk hamil adalah salah satu di antara banyak cabaran yang harus dilalui seorang ibu mengandung. Ada yang langsung tak merasainya, ada yang sangat teruk sehingga terlantar sakit dan ada juga yang dialami oleh sang suami. Oh, betapa sayangnya suami kepada isteri, sampai sanggup berkongsi kesakitan. Barulah dikatakan susah senang bersama. Setuju? APA ITU MABUK HAMIL? Sebelum kita pergi ke cara mengatasi mabuk hamil, mari kita lihat definisi mabuk hamil atau morning sickness terlebih dahulu. Mabuk hamil adalah merupakan perasaan loya atau mual yang seringkali dialami oleh wanita hamil di dalam trimester pertama. Ia biasanya berlaku pada waktu pagi dan hilang dengan sendirinya menjelang tengahari atau petang. Bergantung kepada tahap keseriusan, terdapat beberapa cara untuk atasi mabuk hamil tersebut. BERAPA LAMA TEMPOH MABUK HAMIL? Setiap orang tidak sama tempoh mereka mengalami morning sickness. Perubahan hormon dalam tempoh 12 minggu pertama adalah mungkin salah satu sebab-sebab kenapa

15 Kebaikan Bunga Telang, Bunga Pewarna Nasi Kerabu

Khasiat perubatan : Bunga kacang telang mempunyai bentuk organ luaran seksual wanita, maka nama latin dari genus ‘Clitoria’ , diambil dari perkataan ‘clitoris’ . Dalam beberapa bahasa (Tamil, Malayalam) bunga kacang telang dinamakan ‘kerang’ yang juga mempunyai bentuk organ seksual wanita.  Oleh kerana mempunyai kesamaan bahagian tubuh manusia, tanaman ini dikatakan mempunyai pengaruhi kepada sistem pembiakan manusia. Tumbuhan ini digunakan secara tradisional untuk menyembuhkan penyakit seksual, seperti ketidaksuburan, gonore, mengendalikan kitaran menstruasi (haid), dan juga sebagai afrodisiak. Amalan ini dicatatkan dalam sebuah kepercayaan kuno dicatat dalam Doktrin Signatures. Dalam perubatan tradisional pula, tumbuhan ini banyak digunakan untuk merawat sakit telinga, kelenjar membengkak, kolik, sembelit, sakit tekak dan penyakit kulit. Manfaat lain Bunga Telang adalah seperti :  Menyuburkan rambut Kacang telang telah dipercayai amat berkhasiat untuk melebat dan menghitamkan rambu

Masa Daddy & Daughter

Jika ditanya "what the best moments", for sure untuk yang bergelar daddy.. Time with daughter! Dalam kesibukan memikirkan pelbagai hal, pelbagai situasi kerja then bila bermain dengan anak perempuan, ia menghilangkan segala kepenatan.  Aku cuma doakan "my daughter: membesar as a good girl, ada pendirian, tidak mudah mengikut perkara yang tidak elok. Luv ya!