Skip to main content

Herba Dalam Makanan Baby, Selamat @ Tidak?

kiddofeedo
Bila bercakap soal pemakanan baby, tak ramai yang amik port and sometimes bagi jer apa saja makanan asalkan baby tu kenyang. Bila umur baby dah cecah 6bulan dan keatas, ada yang excited untuk cari makanan dalam tin, tak sabar nak suap nestum. Walaupun pelbagai jenis viral pemakanan dalam tin tidak menyihatkan, mungkin ramai yang gunakan alasan sibuk, malas masak, tidak sempat and pelbagai lagi.

Herba untuk baby, kalau ikut pada laman webmd menyatakan tiada kajian saintifik yang mana herbs & spices memberi kesan kepada baby. Apa yang kita tahu, setiap herbs & spices mempunyai khasiat dan kebaikan tersendiri. Sebagai contoh daun pudina, boleh digunakan sebagai minuman penyejuk jika baby demam. Just amik jer beberapa helai daun pudina then letak dalam bekas minuman. Sangat mudah. Kalau berlarutan juga, kena la check doktor.

Aku memang suka letakkan herbs dalam makanan anak aku sendiri. Kadang tu sebab bila letak herbs dia rasa lagi sedap and menyelerakan bila makan. Nak kata bila makan herbs then tak kena penyakit, tak juga. Bila duduk sekali dengan orang yang batuk depan muka, lepas tu selsema bersin sesuka hati. Kena jugak budak tu selsema batuk.

Aku tulis ni pun, sebab kebetulan duk search makanan yang nak dibuat pada anak aku then herbs yang sesuai untuk dimasukkan. Untuk lebih sedap. Jumpa lah bendalah ni dalam kiddofeedo. List macam kat bawah.

  • Acorn, hubbard  butternut and other squash: cinnamon, nutmeg, allspice or ginger
  • Apple and applesauce: cinnamon, nutmeg, allspice, vanilla or ginger
  • Bananas: cinnamon, ginger, allspice or vanilla
  • Carrots: basil, garlic or cinnamon
  • Green beans: garlic powder
  • Mashed potatoes: dill or garlic
  • Sweet potato: nutmeg, cinnamon and/or cardamom
  • Meat: garlic, pepper, onion powder, mint or orange zest.
  • Oatmeal and cereal: cinnamon, nutmeg and/or vanilla
  • Pasta: oregano, garlic or basil
  • Pears: ginger, cinnamon, vanilla or mint
  • Plain Yogurt: mint, cinnamon, nutmeg, vanilla, ginger, allspice or cardamom
  • Poultry: cinnamon, coriander, garlic powder, basil, pepper, basil, oregano, garlic, sage, rosemary or thyme
  • Pumpkin: cinnamon, nutmeg, ginger and vanilla
  • Quinoa (for sweet): cinnamon, nutmeg, vanilla, cardamom or ginger
  • Quinoa (for savory): garlic powder, pepper, onion powder, basil or oregano
  • Millet (for sweet): cinnamon, nutmeg, vanilla, cardamom or ginger
  • Millet (for savory): garlic powder, pepper, onion powder, basil or oregano

Comments

  1. salam bro , saya sudah letak link blok bro dalam exchange bloglist saya . thanks.

    ReplyDelete
  2. This comment has been removed by a blog administrator.

    ReplyDelete

Post a Comment

Popular posts from this blog

6 Petua & Cara Atasi Loya Ketika Hamil (Morning Sickness)

Mabuk hamil adalah salah satu di antara banyak cabaran yang harus dilalui seorang ibu mengandung. Ada yang langsung tak merasainya, ada yang sangat teruk sehingga terlantar sakit dan ada juga yang dialami oleh sang suami. Oh, betapa sayangnya suami kepada isteri, sampai sanggup berkongsi kesakitan. Barulah dikatakan susah senang bersama. Setuju? APA ITU MABUK HAMIL? Sebelum kita pergi ke cara mengatasi mabuk hamil, mari kita lihat definisi mabuk hamil atau morning sickness terlebih dahulu. Mabuk hamil adalah merupakan perasaan loya atau mual yang seringkali dialami oleh wanita hamil di dalam trimester pertama. Ia biasanya berlaku pada waktu pagi dan hilang dengan sendirinya menjelang tengahari atau petang. Bergantung kepada tahap keseriusan, terdapat beberapa cara untuk atasi mabuk hamil tersebut. BERAPA LAMA TEMPOH MABUK HAMIL? Setiap orang tidak sama tempoh mereka mengalami morning sickness. Perubahan hormon dalam tempoh 12 minggu pertama adalah mungkin salah satu sebab-sebab kenapa

15 Kebaikan Bunga Telang, Bunga Pewarna Nasi Kerabu

Khasiat perubatan : Bunga kacang telang mempunyai bentuk organ luaran seksual wanita, maka nama latin dari genus ‘Clitoria’ , diambil dari perkataan ‘clitoris’ . Dalam beberapa bahasa (Tamil, Malayalam) bunga kacang telang dinamakan ‘kerang’ yang juga mempunyai bentuk organ seksual wanita.  Oleh kerana mempunyai kesamaan bahagian tubuh manusia, tanaman ini dikatakan mempunyai pengaruhi kepada sistem pembiakan manusia. Tumbuhan ini digunakan secara tradisional untuk menyembuhkan penyakit seksual, seperti ketidaksuburan, gonore, mengendalikan kitaran menstruasi (haid), dan juga sebagai afrodisiak. Amalan ini dicatatkan dalam sebuah kepercayaan kuno dicatat dalam Doktrin Signatures. Dalam perubatan tradisional pula, tumbuhan ini banyak digunakan untuk merawat sakit telinga, kelenjar membengkak, kolik, sembelit, sakit tekak dan penyakit kulit. Manfaat lain Bunga Telang adalah seperti :  Menyuburkan rambut Kacang telang telah dipercayai amat berkhasiat untuk melebat dan menghitamkan rambu

Masa Daddy & Daughter

Jika ditanya "what the best moments", for sure untuk yang bergelar daddy.. Time with daughter! Dalam kesibukan memikirkan pelbagai hal, pelbagai situasi kerja then bila bermain dengan anak perempuan, ia menghilangkan segala kepenatan.  Aku cuma doakan "my daughter: membesar as a good girl, ada pendirian, tidak mudah mengikut perkara yang tidak elok. Luv ya!